Pas på: Vægtens tal kan snyde.

Loeber-vaegttab

Her et par måneder inde i 2016, hvor de første forårs-tendenser begynder at røre på sig, er mange danskere fuld igang med, at realiserer deres vægttabs-drøm. Nogle ønsker bare at stramme lidt op  imens andre drømmer om, at se kiloene rasle af sig. Uanset hvad du går og hungrer efter, er det en god ide at sætte sig ind i, hvad et varigt vægttab kræver.

Under en vægttabs-rejse vil du med sikkerhed opleve frustration over tallene på din badevægt og følelsen af manglende resultater vil snige sig ind på dig. Derfor er det super vigtigt at klargøre, hvad tallene på din badevægt egentlig betyder. Det er nemlig sådan, at din samlede vægt sagtens kan være mildt stigende, uden at det er en skidt ting.

Herunder kommer tre gode råd, som forhåbentligt skal gøre dig bedre beredt, inden du kaster dig hovedkulds over en ny livsstil, med sund kost og motion.  

1. Vej dig én gang om ugen

En god start på et varigt vægttab, er at anskaffe sig en badevægt. At have sådan en stående er først og fremmest en god reminder om dit mål, og hjælper dig med at bevare fokus undervejs. Det er dejlig motiverende, når vægten fremviser de gode resultater, som du har kæmpet så hårdt for.

Dog skal der lyde en stærk anbefaling om, at have én – og kun én – fast vejedag om ugen. Hvis du tropper op på badevægten dagligt, kan dit vægttab hurtigt blive en pinefuld kamp og det kan blive besværligt at abstrahere fra vægt, og centimetermål.

Tallene på din badevægt vil med sikkerhed være mildt svingende fra dag til dag. Dette kan skyldes en ustabil døgnrytme, hvornår på dagen du indtager dine måltider og meget andet. Kort sagt – du opnår det mest præcise resultat ved at veje dig ugentligt.

2. Planlæg din træning realistisk

Rigtig mange danskere har det med at blive direkte stresset under et vægttab. Vi sætter vores mål så højt og urealistisk, at vi kun kan risikere at blive skuffet.

Et godt eksempel er, hvis du sætter dig for at træne tre gange i denne uge, men du kommer kun afsted en enkelt gang. Derfor sætter du dit mål op, og stræber efter, at træne fem gange i den kommende uge, med håb om at indhente det fortabte. Det i forvejen uholdbare mål, bliver nu endnu mere urealistisk.  

Ofte må du sande, at det højere mål, virker endnu sværere end dit udgangspunkt. Du har kun 24 timer på et døgn, og det må du tilpasse dig efter. Hvis du “kun” har mulighed for at træne to gange om ugen, så husk på, at det stadig er bedre,end hvis du slet ikke kom afsted.

Vejning-badevaegt

3. Kend forskel på kropsfedt og muskelmasse

Tallet på din badevægt fortæller dig ikke alt. En regulær badevægt oplyser dig kun om, hvad din krop  vejer, og skelner derfor ikke mellem muskler og fedt. Hvis du eksempelvis styrketræner meget, så vil din muskelmasse automatisk vokse. Muskelmasse vejer mere end fedt, derfor kan tallene på badevægten godt “snyde”.

Muligvis har du tabt kropsfedt, men taget på i muskelmasse, hvilket egentlig er det optimale i forbindelse med et vægttab. Derfor kan du sagtens have tabt fedt, til trods for at tallene på badevægten fortæller noget andet.

Et godt råd til at holde styr på dette, er at du anskaffer en badevægt, som separat definerer din mængde af kropsfedt. Det er denne mængde som vi skal holde fokus på, da det er hvad vi ønsker at mindske ved et vægttab.

Du er muligvis også interesseret i disse indlæg...